امیر آقابابایی

کارشناس نرم افزار

تحلیل گر بنیادی بورس

تحلیل گر تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال

بیزنس کوچینگ

امیر آقابابایی

کارشناس نرم افزار

تحلیل گر بنیادی بورس

تحلیل گر تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال

بیزنس کوچینگ

نوشته های بلاگ

آسان‌سازی عادت‌ها

آسان‌سازی عادت‌ها

آسان‌سازی عادت‌ها

در نوشته قبلی گفتیم که اگر کاری جذاب را با عادتی همراه کنیم ، انجام آن عادت برایمان راحت‌تر و دلچسب‌تر می‌شود. در این بخش ، می‌خواهیم درباره شیوه دیگری برای ایجاد عادت‌های جدید صحبت کنیم .

ما معمولاً زمان زیادی را صرف رفتارهای آسان می‌کنیم . در مقابل ، کارهایی نظیر ورزش کردن یا یادگیری زبان چینی سخت است و تلاش زیادی می‌خواهد . تکرار هر روزه چنین کارهایی و تبدیل آن‌ها به عادت کار بسیار دشواری است .

پرسه زدن در رسانه های اجتماعی کار بسیار آسانی است و نیازمند هیچ تلاشی نیست و در نتیجه ، زمان زیادی را صراف اینکار می کنیم .

بنابراین، برای این‌که بتوانید رفتارهای مطلوبتان را به عادت تبدیل کنید، باید انجام آن‌ها را تا جایی که می‌توانید آسان کنید .

روشهای آسان‌سازی عادت‌ها

خوشبختانه راه‌هایی برای آسان‌سازی عادت‌ها وجود دارد که در ادامه ، به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم :

روش اول : کاهش اصطکاک

با مثالی منظورمان را از کاهش اصطکاک بیان می‌کنیم . جِیمز کلییِر (James Clear) نویسنده این کتاب، هیچ‌وقت حوصله فرستادن کارت‌های تبریک، تسلیت و غیره را ندارد . اما همسرش همیشه در مناسبت‌های مختلف برای دوستان و آشنایانشان کارت می‌فرستد . رمز موفقیت او این است که او از قبل، کارت‌های مختلفی را تهیه کرده، آن‌ها را بر حسب مناسبت مرتب کرده و در جعبه‌ای نگهداری می‌کند. بنابراین، همیشه در زمان مناسب، کارت مناسب هر رویداد را بدون زحمت خاصی می‌فرستد.

در واقع، او این کار را برای خود بسیار آسان کرده است و نیازی نیست که هر بار که کسی ازدواج می‌کند یا دچار حادثه‌ای می‌شود، برای خرید کارت از خانه خارج شود. به همین خاطر، هیچ مانع یا اصطکاکی در برابر ارسال کارت وجود ندارد.

شما هم‌چنین می‌توانید از این روش برای افزایش اصطکاک در برابر عادت‌های بد استفاده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید کمتر تلویزیون نگاه کنید، سیم آن را از برق بکشید و باتری کنترلش را دربیاورید. با این کار، در مقابل تماشای تلویزیون به اندازه کافی اصطکاک ایجاد می‌کنید و تنها در صورتی پای تلویزیون می‌نشینید که واقعاً بخواهید برنامه خاصی را تماشا کنید و دیگر وقتتان را با عوض کردن کانال‌ها تلف نمی‌کنید.

روش دوم : استفاده از قانون دو دقیقه

به کمک قانون دو دقیقه هر فعالیتی آسان و قابل مدیریت می‌شود . طبق این قانون، هر فعالیتی می‌تواند به عادتی کوچک تبدیل شود که طی دو دقیقه قابل انجام است .

برای مثال، اگر می‌خواهید بیشتر کتاب بخوانید، هدف خود را خواندن یک کتاب در هفته قرار ندهید. به جای آن، به خودتان قول دهید که هر شب تنها دو صفحه کتاب بخوانید. یا اگر می‌خواهید در یک ماراتن شرکت کنید، عادت اولیه خود را پوشیدن کفش‌های ورزشی‌تان انتخاب کنید .

به کمک قانون دو دقیقه می‌توانید به آسانی، عادت‌های قابل انجام ایجاد کنید؛ عادت‌هایی که می‌توانند نتایجی شگرف در پی داشته باشد. پس از خواندن دو صفحه کتاب، به احتمال زیاد به خواندن ادامه خواهید داد. به همین ترتیب، پس از پوشیدن کفش‌های ورزشی‌تان، احتمالاً از خانه خارج می‌شوید و می‌دوید.

نکته‌ای پشت این قانون این است که ؛

شروع یک کار، اولین و مهم‌ترین قدم برای به انجام رساندن آن است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم ، عادت‌های کوچک معمولاً نتیجه آنی ندارند و در آینده تأثیر بزرگ آن‌ها مشخص می‌شود .

برچسب ها:
درج دیدگاه

یازده + چهار =