عادتهای لذت بخش

عادتهای لذت بخش
تا اینجا ، گفتیم که چگونه میتوانید با جذاب کردن و تسهیل عادتها ، عادتهای مثبت جدیدی برای خود ایجاد کنید . در این بخش ، درباره لذتبخش کردن عادتها صحبت میکنیم .
ابتدا به مثالی از اهمیت لذتبخش کردن عادتها توجه کنید :
در دهه 90 میلادی ، استفن لوبی (Stephen Luby) که محقق حوزه سلامت عمومی بود، به شهر کراچی (Karachi) در پاکستان رفت . در آن زمان وضع بهداشت و سلامت مردم کراچی اسفبار بود. لوبی میدانست که شستن دستها و رعایت موارد ابتدایی بهداشت برای کاهش بیماری میان مردم ضروری است. خود مردم کراچی نیز از این واقعیت مطلع بودند، اما به شستن دستها و رعایت بهداشت عادت نداشتند. با اینکه آنها مواد شوینده در اختیار داشتند، از آن استفاده نمیکردند و بسیاری از مواقع تنها چند ثانیه دستانشان را زیر آب میگرفتند.
برای رفع مشکل بهداشت و سلامت مردم کراچی، لوبی از شرکت پروکتور و گمبل (Proctor and Gamble) خواست تا با او همکاری کند. آنها صابونی مخصوص برای مردم کراچی تولید کردند و به رایگان به ْآنها ارائه دادند.
این صابون به راحتی کف میکرد و رایحهای دلنشین داشت. به همین خاطر، شستن دستها برای مردم کراچی به تجربهای لذتبخش تبدیل شد. ناگهان همه مردم به شستن دستهایشان عادت کردند، زیرا این کار برایشان رضایت و خشنودی به همراه داشت.
تأثیر این کار بر بهداشت و سلامت مردم کراچی شگفتآور بود. بیماریهای شایع میان مردم، به میزان چشمگیری کاهش پیدا کردند.
همانطور که گفتیم لذتبخش کردن عادتها راهی عالی برای ایجاد عادت و تغییر رفتار است.
اما این کار سختتر از آن است که فکر میکنید. در جهان امروز، ما در محیطی زندگی میکنیم که نتیجه کارهایمان را در لحظه نمیبینیم. برای مثال، شما یک ماه کار میکنید و در آخر ماه، حقوق میگیرید. شما هر روز صبح به باشگاه میروید و ورزش میکنید، اما همان لحظه وزنتان کاهش نمییابد.
در مقابل ، بشر اولیه در محیطی می زیست که نتایج کارهایش را در لحظه مشاهده می کرد .
آنها درباره کارهایی با نتایج بلندمدت مانند پسانداز برای دوران بازنشستگی یا پیروی از رژیم غذایی خاص فکر نمیکردند. آنها تنها به دغدغههای فوری مانند یافتن غذا و سرپناه و فرار از دست حیوانات وحشی فکر میکردند.
ساختار ذهنی ما همانند پدران غارنشینمان است و ما به دنبال نتیجه و لذت فوری هستیم، اما شرایط و محیط زندگیمان تغییرات فراوانی کرده است و نتیجه را با تأخیر در اختیار ما میگذارد. به همین خاطر است که گفتیم لذتبخش کردن عادتها چندان کار آسانی نیست.
عادتهای خوب و بد
عادتهای خوب در بلندمدت نتایج فوقالعادهای دارند ، اما به خاطر عدم دریافت نتیجه فوری ، ناامید میشویم و از انجام آنها دست میکشیم. در مقابل، عادتهای بد در بلندمدت آثار مخربی دارند، اما به خاطر نتیجه فوری لذتبخششان گرفتار آنها میشویم.
برای مثال، اگر سیگار بکشید، احتمالاً 20 سال دیگر به سرطان ریه مبتلا شوید. اما در لحظه، کشیدن سیگار از استرس شما میکاهد و میلتان به نیکوتین را رفع میکند. در نتیجه، شما تأثیر مخرب طولانی مدت آن را نادیده میگیرید و به سیگار کشیدن ادامه میدهید.
بنابراین، اگر به دنبال ایجاد عادتی هستید که نتیجه فوری در بر ندارد، سعی کنید به آن، عاملی برای دریافت لذت آنی اضافه کنید.
به این مثال توجه کنید :
زوجی را در نظر بگیرید که میخواستند کمتر در بیرون از خانه غذا بخورند و بیشتر در خانه آشپزی کنند تا هم زندگی سالمتری داشته باشند و هم بتوانند پول بیشتری پسانداز کنند. به همین منظور، یک حساب بانکی به نام «سفر اروپا» باز کردند و هر زمانی که به رستوران نمیرفتند و در خانه غذا میخوردند، 50 دلار به آن حساب منتقل میکردند. افزایش پول در حساب «سفر اروپا» برای آنها لذتی آنی ایجاد میکرد و به آنها انگیزه میداد که به عادت جدیدشان پایبند باشند.
به یاد داشته باشید که هر چقدر هم که عادتی لذتبخش باشد، باز هم ممکن است نتوانید به آن پایبند باشید .