امیر آقابابایی

کارشناس نرم افزار

تحلیل گر بنیادی بورس

تحلیل گر تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال

بیزنس کوچینگ

امیر آقابابایی

کارشناس نرم افزار

تحلیل گر بنیادی بورس

تحلیل گر تکنیکال فارکس و ارزهای دیجیتال

بیزنس کوچینگ

نوشته های بلاگ

چارچوبی برای پایبندی به عادتها

چارچوبی برای پایبندی به عادتها

چارچوبی برای پایبندی به عادتها

در نوشته های قبلی درباره عادت و راه‌‌هایی برای ایجاد عادت‌های سازنده صحبت کردیم . اکنون نوبت آن رسیده است که درباره چارچوبی برای مدیریت عادت‌هایتان صحبت کنیم.

چه بخواهید عادت خاطره‌نویسی را در خود ایجاد کنید، چه عادت مخرب سیگار کشیدن را کنار بگذارید، مدیریت رفتارهای خودتان کار آسانی نیست. خوشبختانه، راه‌هایی ساده برای مدیریت عادت‌هایتان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

راههایی برای مدیریت عادت‌

روش اول  : پیگیری عادت‌ها

افراد بسیاری از این روش برای ارزیابی عادت‌هایشان استفاده می‌کنند.

احتمالاً معروف‌ترین کسی که از این روش استفاده می‌کرد، بنجامین فرانکلین (Benjamin Franklin) بود. او از 20 سالگی از این روش استفاده می‌کرد و هر کجا که می‌رفت، با خود دفترچه‌ای می‌برد. او برای خود 13 فضیلت شخصی تعیین کرده بود. دوری از گفت‌وگوهای بیهوده و دائماً به کاری مفید مشغول بودن نمونه‌هایی از 13 فضیلت شخصی فرانکلین هستند. او هر شب، میزان موفقیتش در پایبندی به فضیلت‌هایش را یادداشت می‌کرد.

شما نیز می‌توانید از یک تقویم ساده یا دفترچه خاطرات برای پیگیری و ارزیابی عادت‌هایتان استفاده کنید و روزهایی که به عاداتتان پایبند بوده‌اید را در تقویم علامت بزنید یا در دفترچه یادداشت کنید. ارزیابی عادات خود عادتی جذاب و لذت‌بخش است.

علامت زدن روزهایی که عاداتتان را انجام دادید ، حس خوبی برایتان به وجود می آورد و به شما انگیزه می دهد که به عاداتتان پایبند بمانید .

روش دوم : استفاده از یک قرارداد عادت

در این قرارداد مشخص می‌کنید که اگر به عادتتان پایبند نباشید ، چه عواقبی برایتان خواهد داشت.

به مثالی از استفاده از قرارداد عادت توجه کنید.

برایان هریس (Bryan Harris) که کارآفرینی اهل نشویل (Nashville) است، تصمیم گرفت برای کاهش وزنش، یک قرارداد عادت بنویسد. در این قرارداد، او متعهد شد که وزنش را به 90 کیلوگرم برساند. سپس عادت‌های معینی را که به کاهش وزنش کمک می‌کردند، یادداشت کرد. مدیریت کالری دریافتی روزانه‌اش و اندازه‌گیری هفتگی وزنش از جمله این عادت‌ها بودند. او جریمه‌هایی را نیز در صورت عدم پایبندی به عادت‌ها مشخص کرد. برای مثال، اگر میزان کالری دریافتی‌اش را اندازه‌گیری و مدیریت نمی‌کرد، باید 100 دلار به مربی‌ شخصی‌اش پرداخت می‎‌کرد و اگر یادش می‌رفت که وزن خود را اندازه‌گیری کند، باید 500 دلار به همسرش پرداخت می‌کرد. در نهایت، این قرارداد به امضای خود هریس، همسر و مربی‌اش درآمد.

این روش نتیجه داد ، زیرا هریس هم نمی‌خواست پولی از دست بدهد و هم دوست نداشت در مقابل همسر و مربی‌اش خجالت‌زده شود.

انسان موجودی اجتماعی است. ما به نظر اطرافیان خود اهمیت می‌دهیم . بنابراین، اگر بدانیم کسی رفتار ما را ارزیابی می‌کند، انگیزه می‌گیریم و برای رسیدن به اهدافمان تلاش می‌کنیم.

شما نیز می‌توانید از قرارداد عادت استفاده کنید. نیازی نیست قراردادتان به سفت و سختی هریس باشد. به خود و همسر، بهترین دوست یا یکی از همکارانتان قول بدهید که به عاداتتان پایبند می‌مانید. اگر برای عدم پایبندی‌تان جریمه‌ای تعیین کنید، انگیزه بیشتری برای انجام عاداتتان می‌گیرید.

از اهمیت ارزیابی عادات و قرارداد عادت غافل نشوید. همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، عادت‌های کوچک می‌توانند تأثیرات بزرگی بر زندگی‌تان بگذارند و شما را به موفقیت برسانند، پس به آن‌ها پایبند بمانید!

برچسب ها:
درج دیدگاه

11 + 3 =